■立教教育国際セミナー2007は無事終了致しました。参加して頂いた皆様に感謝致します。

◎更新情報:
  9/16 講演題目訂正
  9/7 教育研究セミナー(9月11日)の終了時間が16:30に変更されました。  
  9/7 Gutierrez講演論文をアップしました。演題をクリックすると本文を参照できます。
  9/7 Uploading the English abstracts by Ogawa and Okura.
  9/2 小川報告要旨、葛西中学の実践状況資料をアップしました。
  9/3 大倉報告要旨、関連資料をアップしました。

  1/6/2008 seminar参考論文を削除しました。
  7/6/2009 seminar関連資料を削除しました。
  
■立教大学教育研究国際セミナー2007


 この度、立教大学の招きでKris D. Gutiérrez氏(UCLA)が本学の招聘研究員として来日されます。その間、公開講演会と公開研究セミナーが実施されます。ご関心をお持ちの方は是非ご参加下さい。参加無料です。多くの方のご来場をお待ちしております。事前の参加申し込みは不要ですが、席にはそれぞれ定員がありますので、その旨ご承知下さい。
 なお、本セミナーの開催にあたっては「平成19年度 科学研究費補助金(基盤研究(B)) 社会的に排除された若者の自立支援における社会関係資本形成の意義に関する実証的研究 (研究代表:北海道大学大学院教育学研究院 宮崎隆志)」の支援を受けています。

 問い合わせ:石黒広昭(立教大学文学部) ishiguro(アットマーク)rikkyo.ac.jp

●Kris D. Gutiérrez教授講演会 
 日時:9月12日(水) 14:00 - 17:00 
 場所:立教大学(池袋) 太刀川記念館多目的ホール
 講演者:Kris D. Gutiérrez(University of California, Los Angels )   
 演題:Rethinking Education for Students from Non-dominant Communities: Sociocritical Literacy as Academic Literacy
 コーディネーター:石黒広昭(立教大学文学部)
 要旨通訳:竹内身和(トロント大学OISE 大学院博士課程)
 定員:100名 
 タイムスケジュール(予定)
   14:00-16:00  (通訳付き講演)
   16:00-16:20  (休憩)
   16:20-17:00 (討論)

●教育研究セミナー
 日時:9月11日(火) 13:00 - 16:30  
 場所:立教大学(池袋) 12号館第1・第2会議室
 論題:「言語的マイノリティの青少年の発達と学習の現状と課題」
 コーディネーター:石黒広昭(立教大学文学部)
 要旨通訳:竹内身和(トロント大学OISE 大学院博士課程)
 定員:60名
 話題提供者:大倉安央(門真なみはや高校)
         小川郁子(江戸川区立葛西中学校日本語学級)
         Kris D. Gutiérrez(University of California, Los Angels )        
 ディスカッサント:宮崎隆志(北海道大学大学院教育学研究院)

 ▼報告内容資料▲

 ◇Kris D. Gutiérrez:Re-mediating Learning for Students from Non-Dominant Communities

 ◇大倉報告要旨:「言語的文化的ルーツと外国人教育」 (Click here for English Abstract
 門真なみはや高校は外国人生徒のための特別枠入試の実施校であり、現在36名の外国人生徒が在籍している。日本語を習得するにつれ母語を失っていくことが多いが、私たちは、母語を維持し、文化的背景(ルーツ)を大切にすることが子どもたちのアイデンティティ形成にとって重要であると考えている。日本語授業だけでなく、母語授業を正規の授業として組み入れることによって、外国人生徒がどのように成長するかを報告する。
 
  (関連資料) 
   門真なみはや高校について →  http://www.osaka-c.ed.jp/kadomanamihaya/
   渡日生教育に関する指針  ・府外教研究集会報告(上記HPの資料コーナー参照)
   大阪の外国人生徒の教育について(大倉安央 著) 
   門真なみはや高校の母語教育(大倉安央 著 『言語的マイノリティ生徒の母語保障に関する日米比較研究』報告書より)
   
 ◇小川報告要旨:「人生と進路を切り開く力をつける日本語学級」 (Click here for English Abstract
 生徒たちは日本語ゼロで中学に途中入学して、最長3年足らずで高校受験にいどむ。彼らは精神的に不安定な年齢と環境にある。日本語学級は、彼らを精神的に支えつつ、短期間で日本語と教科の学力をつけて、進路を切り開く役割を負う。中学校の日本語学級は、日本の教育制度が視野に入れていない生徒たちを支え、短期決戦で人生の次のステージにチャレンジする場である。

■Gutierrez教授について

●紹介:Gutierrez氏は現在カリフォルニア大学ロスアンジェルス校社会調査研究の教授です。同氏はHarvard educational review に掲載された論文(Gutierrez, K., Rymes, B., & Larson, J. (1995). Script, Counterscript, and Underlife in the Classroom: James Brown versus Brown v. Board of Education. Harvard Educational Review, 65 (3), 445-471.)においてthird spaceという概念を教室談話の研究に使ったことで有名です。third spaceはその後、教室談話研究、マイクロエスノグラフィーなどで欠かすことのできない概念となりました。最近は、UCLA Migrant Programという移民の高校生に対するアカデミックリテラシーの発達に向けたプログラムを院生とともに組織し、そのプログラムの一部としてTheatro del oprimido (Theater of the oppressed)と呼ばれる実践をマネージメントしながら 移民青年の発達支援研究を行っています。これはカリフォルニアやアメリカにおける移民の社会的位置への問題意識に支えられたものです。その理論的背景としては、青年それぞれの社会歴史的な背景と学習との関係性を強調するため、Freire, P.のクリティカルリテラシーの議論やEngestrom, Y.の活動理論を応用し、独自の概念であるthird spaceの理論的、実践的展開をはかっています。研究の中心的な関心は、リテラシー、文化、そして人間発達の関係性を解き明かすことにあります。また、同教授は現在言語人類学者であるOchs,E.を中心としたUCLAの「家族日常生活研究センター」の研究(http://www.celf.ucla.edu/)にも携わっています。このプロジェクトにはGoodwin,C. & Goodwn, M.らも参加しており、様々な社会階層の家族の日常生活が学際的な視点から研究されています。

●Current and Recent Appointments
Professor, Graduate School of Education and Information Studies, University of California, Los Angeles, 2000-
Faculty, Laboratory for Comparative Human Cognition, University of California, San Diego, 2002-

●Research Interests
The relationship of literacy, culture and human development; cognitive and social consequences of school literacy and biliteracy practices; the social organization of learning; equity-oriented educational and language policy; everyday practices of middle class working families

●Professional Memberships
American Educational Research Association
National Council of Teachers of English
Conference on College Composition and Communication
National Reading Conference
National Association of Bilingual Education
American Anthropological Association
Modern Language Association
American Association for Applied Linguistics
International Reading Association

●Biographical Note
Kris Gutierrez is Professor of Social Research Methodology in the Graduate School of Education & Information Studies at the University of California, Los Angeles where she also serves as Director of the Education Studies Minor, Director of the Center for the Study of Urban Literacies, and CO-PI of UCLA Center on the Everyday Lives of Families. Kris' research centers on the processes by which people negotiate meaning in culturally organized contexts, using language and literacies that are embedded within sociohistorical traditions. Her long-term ethnographic studies in Los Angeles area and California schools have afforded opportunity to study the following: the cultural dimensions of literacy learning; the social organization of learning of formal and non-formal learning environments; the effects of new educational policies and reform initiatives on English learners; reading and writing development in elementary and secondary aged students, including English Learners. Issues of equity and excellence are important and recurrent themes in her work. Her research has been published in journals across disciplines including Educational Researcher, Human Development, Mind, Culture and Activity, Reading Research Quarterly, the Harvard Educational Review, Linguistics and Education, Discourse Processes, International Journal of Learning, Research in the Teaching of English, Pedagogy and Cultural Studies, and the International Journal of Educational Research, for example. Additionally, Kris has written a column for the Los Angeles Times' Reading Page. For the past eleven years she has been the principal investigator of an after-school computer mediated learning club and the Director of the UCLA Migrant Scholars Leadership Program, a residential summer academic program for high school student from migrant farm worker backgrounds. She received the AERA Distinguished Scholar Award 2007 and was the 2005 recipient of the American Educational Research Association Division C Sylvia Scribner Award for research that represents a significant advancement in the understanding of learning and instruction.

●Web
http://www.gseis.ucla.edu/faculty/members/gutierrez

●Peer-reviewed Recent Publications
Gutierrez, K. (2006). White innocence: A framework and methodology for rethinking educational discourse. International Journal of Learning, 12, 1-11.
Gutierrez, K. (2006) Culture Matters: Rethinking Educational Equity. New York: Carnegie Foundation.
Gutierrez, K. & Arzubiaga, A. (in press). Re-Imagining Community. International journal of Educational Research.
Gutierrez, K. & Correa-Chavez, M. (2006). What to do about culture? Lifelong Learning in Europe, 3, 152-159.
Gutierrez, K. & Orellana, M. (2006). The 'problem of English Learners: Constructing genres of difference. Research in the Teaching of English, 40 (4), 502-507.
Gutierrez, K (2004). Literacy as laminated activity: Rethinking literacy for English Learners. National Reading Conference Yearbook. (101-114) Chicago, Illinois: National Reading Conference.
Gutierrez, K. (2004). Rethinking Education Policy for English Learners. Aspen Institute, Washington, D.C.
Gutierrez, K. & Rogoff, B. (2003). Cultural ways of learning:
Individual traits or repertoires of practice. Educational Researcher, 32 (5), 19-25.
Gutierrez, K. (2002). Studying cultural practices in urban learning communities. Human Development. 45 (4), 312-321.
Gutierrez, K., Asato, J., Pacheco, M, Moll, L., Olson, K., Horng, E., Ruiz, R., Garcia., E., & Mccarty, M. (2002). "Sounding American": The consequences of new reforms on English language learners. Reading Research Quarterly. 37 (3), 328-343.
Gutierrez, K., Asato, J., Santos, M., and Gotanda, N. (2002). Backlash pedagogy: Language and culture and the politics of reform. The Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 24 (4), 335-351.
Gutierrez, K. & Stone, L. (2002) Hypermediating literacy activity: How learning contexts get reorganized. In O. Saracho & B. Spodek. (Eds.) Contemporary Perspectives in Early Childhood Education, 2. (pp. 25-51). Greenwich, Conn: Information Age Publishing